lørdag 19. februar 2011

Sparkebukse

Ny snekkerbukse er ferdig!
Denne strikket jeg på vei til Trondheim (mitt Trondheim!)
da jeg var der i begynnelsen av februar.
Garn var handlet inn og nøstet opp, og jeg satte meg på toget
med en følelse av å være mer enn godt nok garnforberedt.
Men det viste seg..
mottakerens mor ble nødt til å ofre en rest litt lysere blått garn
fra lageret sitt til buksa mi,
da nøstet mitt nærmet seg oppstrikket.
Et løgnaktig magebelte på garnet var skyld i dette:
Trykt svart på hvitt på papirremsa som lå rundt garnet stod det nemlig:
"100 gram kondisjonert.." osv.
Da vi veide hele strikketøyet (alt på hespen, pluss strikkepinne)
viste digitalvekta som går på grammet 49 gram.
Tilsammen!
Skrekk og gru. Et skikkelig tynt, og superdrøyt garn.
I ettertid skjønner jeg ikke hvorfor mistanken ikke kom på et
tidligere stadium.
Jeg bestiller nok ikke dette garnet (fra en viss nettbutikk) en gang til.
Men buksa endte opp som herlig lett, liten og varm.
Og helt passelig stor, brei og tynn.
Fakta:
Mønster: #1940 Sparkebukse med fot av Kathrine Gregersen
Garn: Duo Merino i melert blåfarge 512M
og en kort rest blå Askeladen (merinoen fra Nøstebarn)
fra Irenes lager.
Pinne: 3 mm
Størrelse: 0-3 måneder
Modifikasjoner: Litt lenger kropp, 5 cm kortere ben
(etter evalueringer av forrige utgave av denne buksa).

Ingen kommentarer: