mandag 11. april 2011

Bølgeteppe - havets skatt

Jøye meg, jeg gir meg over! Bølgeteppet er ferdig blokket, og jeg er på nippet til å legge meg ned og overgi meg av fornøyelse og tilfredshet rundt hva det er teknisk mulig å framstille av litt garn. Dette er riktignok ikke hvilketsomhelst garn, men allikevel. Jeg er så fornøyd!

Oppskrift: En slags variant av det velkjente havskum-mønsteret. På engelsk kan det kalles "Feather and Fan" eller "Old Shale" (refererer f.eks til Mary Thomas's book of Knitting Patterns). Jeg ble først og fremst inspirert av Drops sin utgave av mønsteret som babyteppe, det finnes her.
Garn: Dusty Blue (farge 228) og lys grå (farge 950) i New Zealand Lammeuld fra Filcolana
Pinner: 4,5 mm
Størrelse: XL, fiks ferdig måler teppet 85 x 112 cm. Det kan brukes dobbelt, eller kjempelenge.
Annet: Jeg heklet en enkel kant med fastmasker rundt hele teppet når det var ferdigstrikket. Det gir en god helhetsfølelse og jeg synes det ble en fin innramming.
Å beskrive med ord hvor florlett, mykt og herlig dette teppet er
lar seg simpelthen ikke gjøre.
Den taktile og visuelle opplevelsen kan ikke gjengis ved hjelp av
en stakkars blogg og noen bilder.
Men jeg gir det et forsøk.
De som vil er hjertelig velkomne på "se-og-kjenne-på-babyteppe-besøk".
Slik ser teppet ut liggende på stuegulvet:

2 kommentarer:

Ranveig sa...

Så fint teppe! Hvor masse garn brukte du til det?

strikkelisa sa...

Hei Rannveig.
Så moro at du har funnet fram til bloggen min!
Jeg er også veldig fornøyd med dette teppet. ;) Jeg brukte omtrent 90 gram av hver farge. Og i og med at dette garnet kommer i 100 grams hesper, gikk det altså under to stk.
-Elisabeth