mandag 11. april 2011

Gressgrønt

Nøstebarnnyhet! Jeg har forsøkt meg på nok et nøstebarnmønster:
Oppskrift: #1943 Jakke med rundfelling
Størrelse: 1 år
Garn: Viking Sportsragg, farge 534, gressgrønt
Pinne: 4 mm
Knapper: klassiske plastknapper fra Stoff og Stil
Modifikasjoner: Ja, det ble en del. Jeg tenkte jeg ville prøve å strikke jakken i rettstrikk (jeg liker det bedre enn rillestrikk, i tillegg til at dette garnet er så tykt at en rillestrikket jakke ville veid masse og blitt altfor klumpete og varm), så da forsøkte jeg meg på det. Jakken måtte derfor strikkes med færre omganger enn det står i oppskriften. Jeg visste derimot at jeg ville ha hele bærestykket rillestrikket, så der var utfordringene færre. Knappeantallet ville jeg også kutte litt i, derfor regnet jeg meg fram til hvor ofte knappehullene skulle strikkes inn for å få 5 i tallet over mitt gitte "rilleantall".
Det hele endte i at jakka er noe lang (mulig man kan kalle den en kåpe i stedet), men jeg må si jeg er fornøyd. I tillegg kan man jo nesten ikke unngå å bli glad av disse fargene.

1 kommentar:

Silkesauen sa...

Veldig fin variant av Nøstebarn-jakka! Og kjekt og raust at du har skrive litt om kva du har gjort, så er det lettare for meg å herme :-) Takk!