torsdag 15. september 2011

Festlig variant?

I vår strikka jeg et nydelig, hvitt blondeteppe til en baby. 
Og i kjølvannet av teppeekstasen avgjorde jeg at å strikke et til, med morsomme striper, ville være smart. 
Så jeg satte i gang med ull i grå og lilla nyanser, med et stort nok lager å ta av.
I retrospekt har jeg litt problemer med å skjønne hvorfor jeg bega meg ut på dette prosjektet. 
Jeg vet ærlig talt ikke om jeg synes teppet er kult eller stygt. 
Jeg gjorde unna stripene i mai, mens ytterborden har hengt over meg gjennom hele sommeren. 
Makan til langtekkelig arbeid! 
Spesielt når usikkerheten rundt det ferdige produktet har vært så stor. 
Etter en god runde i vaskemaskinen ble teppet faktisk supermykt, 
så der har vi et pluss: det kan brukes. (I mørket?)
Oppskrift: Den samme som sist, Babysvøbet -det hele kongerike av Marianne Knorborg.
Gratis i det danske magasinet Ude og hjemme her, eller på engelsk her
Størrelse: 120 x 120 cm
Garn: Den innerste firkanten er strikket av 77 gram Tines (fra garnbutikk i Riga), 
minner litt om Finull/PT2. 
Stripene er strikket i Finull- og PT2-rester, resten av det grå Tines-nøstet og litt grå Kauni.
Ytterborden er strikket av grå Kauni. 
Pinne: 4 mm
Total vekt: 357 gram.
Mods: stripene er strikket rundt og rundt, ellers ingen.  
Jeg tror usikkerheten min kan ha med å gjøre at grånyansene beveger seg over et stort spekter.
Noen av nyansene er mer brune/blå/hvite enn andre, så kanskje det er der det blir kræsj? 
Teppet er i det minste mykt og varmt. Det skal sies. 
Men om dette er fint nok til å bli en gave, vet jeg ikke. 
Om ikke annet kan jeg kanskje bruke det selv?

7 kommentarer:

Magiske pinnar sa...

Eg tykte teppet vart kjempefint, eg! Sprekt med striper, det gjorde det heilt forskjeliig frå dei einsfarga teppene, nesten så ein ikkje skulle tru det var same mønster.

Kattipuh sa...

Jeg synes teppet var nydelig! :-)

Heidi sa...

Smuk variant....

Tins roser sa...

Nyydelig, rett og slett.

Monstermønster sa...

Jeg tilstår at jeg synes det var lekkert, og noe utenom det vanlige med stripene. Stilig!

torun sa...

Det ble et helt annet teppe enn det hvite, men det ble kjempefint. Litt røffere.

strikkelisa sa...

Ohlala, så gøy at dere liker det! Tror dette må gis bort til en tøff, liten jente. :)