søndag 25. september 2011

Lilla lykke

Ingenting er som å gi bort noe man vet kommer til å bli brukt. Og denne kjolen "måtte" jeg bare strikke.
Det faktum at det bare tok 3 dager fra jeg la opp de første maskene til kjolen lå til tørk, sier sitt.
Mottakeren var selvsagt: lille Fie. Og selv om alt kler den smukke, synes jeg denne kjolen tar kaka.
Oppskrift: Magda av Tora Frøseth.
Garn: New Zealand Lammeuld fra Filcolana, skittenlilla (farge 247, Heather)
Pinner: 2,5 mm og 3 mm
Størrelse: 4 år
Vekt: 97 gram
Knapp: en lillarosa, enslig perlemorknapp plukket med fra en restekurv jeg gikk forbi en gang.
Mods: Jeg la opp til størrelse 6 år. Dette gjorde jeg for å få halsåpninga litt videre, slik at ulla ikke ble liggende mot huden i halsen. Jeg fulgte 6-årsinstruksene fram til jeg hadde økt til maskeantallet for str 4 år ved armene. Derfra fortsatte jeg i str 4 år.
Fellingene for å få puffermer på toppen av ytterst på armene: felte raskere enn mønsteret sier, for å få større puff-effekt. I tillegg felte jeg to masker ekstra i overgangen mellom skulderen og perlestrikken, for å forsterke effekten ytterligere. Jeg strikket en omgang perlestrikk mindre enn det oppskriften sier før jeg felte. Dette for å få en nettere skulder.
Økingene nedover kjolen gjorde jeg hver 10 omgang, og med 2 m i hver side, hver gang. Dermed ble kjolen symmetrisk, og mønsteret kunne legges ut likt på hver side. Før jeg felte strikket jeg 36 cm, målt fra under armene.
Jeg lagde alle økningene ved å lage en omvendt løkke rundt pinnen, det synes jeg gir et jevnere resultat.
Kjolen ser fantastisk ut på, og varmer akkurat passelig utenpå f.eks. en tynn genser.
Og jeg er veldig fornøyd med garnvalget: tynn og lett.
Å bruke knappene mine som fotograferingsbestikkelse var superlurt.
Selv om det endte opp i kanskje litt for mange bilder til bloggbruk?
Knappene er utrolig populære når noen fra den yngre garde kommer på besøk.
Og dessuten: makan til pedagogisk leketøy! 
Dersom man ønsker et matematikkfaglig fokus på leken, er altså dette et hett tips. 
 
Med fare for å bli en førskolelærerblogg, her er noen stikkord for
voksenstyrt mattelek som kan gjøres under en fotoshoot:
sortering, kategorisering, telling, størrelse, sammenlikning, addisjon, subtraksjon, farger, figurer, former, dyr..
Og sånn kunne vi holde på i det uendelige. Utrolig inspirerende!
Den barnestyrte leken viste seg å gå ut på mye av det samme, 
men inneholdt også undring, fantasiutfoldelse, rollelek og utforsking av 
"hva skjer dersom jeg sørger for å rote til hele systemet, og kaster alle knappene utover gulvet?"
Det viste seg at det ikke skjedde stort.. 
Det var faktisk ingen som brydde seg nevneverdig om nøyaktig hvor knappene lå, 
de ga oss mye glede uansett hvor de var. 
 Jeg kommer definitivt til å strikke flere Magdaer. For en kjole! Og for en oppskrift!
Fantastisk lettforståelig og godt skrevet, i tillegg til å gi et nydelig resultat. 

Dette bildet ble tatt for noen uker siden.
Å få delta i hele prosessen er noe denne frøkna setter stor pris på:
"nøste garnet selv?"
Ja, gjerne det!

11 kommentarer:

Hanne sa...

Nydelig kjole, og at den er i lilla gjør den bare helt fantastisk :D

Bundingen sa...

Jeg er også et "lilla" menneske og liker kjolen kjempegodt. Søt modell gjør inntrykket perfekt. Ha ei fin uke!

Lene sa...

Elsker lilla jeg også, denne var helt nydelig:)

La meg til som følger jeg, ha en fin dag:)

injosa sa...

Nydeleg lilla kjole.

Stinemorღ sa...

Så lekker denne var! Nydelig farge!
Knapper kan brukes til det meste :)

La meg til som følger - gleder meg til å følge deg videre!

torun sa...

Kjenner at jeg begynner å ta dette som en personlig fornærmelse. Neste gang du spør meg til råds om knappevalg skal jeg prøve meg på omvendt psykologi, og svare noe annet enn det jeg tenker. Så får vi se.

Men - bare så det er sagt - det var andre knapper jeg var sterkere i mot altså!

Marianne sa...

Helt fantastisk kjole!
Både mønster og farge (og knappevalg;))
Er man pedagog så er man pedagog, hvorfor ikke gjøre noe morsomt ut av det. :)
Du har en flott blogg, og enda en følger!

Monstermønster sa...

Nei,nei, nei, ikke vise fristende bilder av strikkekjoler, køen av nødvendigstrikk er så lang akkurat nå ! :)

Nydelig kjole på smukk modell. Og Tora Frøseth sine mønstre er utrolig fine.

Anette sa...

En nydelig kjole!!! Lekker! Denne tror jeg også jeg må prøve meg på :)

strikkelisa sa...

Tusen takk alle sammen!
Jeg må nok strikke en til av disse, jeg også. Et herlig mønster som anbefales på det varmeste!

hjertemynthe sa...

Åh! Ja, denne kjolen tok virkelig kaka ja! Men bare 3 dager på pinne 3, da går det kjapt i svingene hos deg =) denne kjolen kom høyt opp på strikkelista mi!