søndag 2. oktober 2011

Heldig hals

Jeg kjøpte et guloransje ullnøste i en garnbutikk en gang, med en fantastisk farge jeg er hinsides forelska i. Nøstet har ligget i kurven sin og ropt på meg lenge. Men hva bruker man en så nydelig, nesten flammeaktig, fyldig og frisk klump på? Hva kan være verdt en så fin farge?
Svaret fant jeg når jeg fant fram vinterjakka mi, fargen passer perfekt til den blå jakka. Det var avgjort: dette måtte bli en hals til meg selv.
Garn: 100 gram Tines, minner om PT2.
Pinne: 5,5 mm
Mønster: fra hodet, bladene inspirert av deler av ytterborden til det velkjente Haruni-sjalet.
Slik gjorde jeg: Jeg la opp 80 masker. Strikket og strikket, rundt og rundt. Superpraktisk film-strikk, med rettstrikk hele veien. Med 22 gram garn igjen, kom jeg på: Haruni-borden er delelig på 20! Og hva ville vel ikke vært bedre enn en bord som utvider seg littegrann nederst? Smart, synes jeg. Da unngår jeg en glippe mellom halsens slutt og jakkekragen. De siste 22 grammene gikk dermed med til bladborden. Jeg gjorde om litt på Haruniborden, og strikket den rundtogrundt. Jeg hadde 3 meter garn igjen da kanten var ferdigheklet. Heklinga ble gjort med dobbelt garn, for å få litt tyngde i kanten.
Da trådene var festet slang jeg hele greia i vaskemaskinen. Litt for å mykgjøre, litt fordi at den var stor. Den kom ut derfra i en akkurat passelig, tovet og supermyk stand. Flaks! Og glede fra ende til annen.

Jeg hiver meg på utfordringen til Pinnekroken denne gangen også, jeg.
Utfordring 13 lyder: "toving".

16 kommentarer:

Rigmor sa...

så flott! Lekker farge, og genialt med det mønsteret nede. Rett og slett perfekt til vinteren, og så flott!!! Ha en fin søndag!

Marianne sa...

Jeg er så enig så enig.
Fargen er som en skogstur i oktober, og den kunne ikke vært brukt til noe bedre en den lekre halsen!

Pernilla sa...

Denne hva lekker!
Haruni har lenge stått på min strikkeliste, da som forenklet sjal. Jeg ser du har strikket en, noen innlegg ned. Jeg kommer tilbake hit og leser din måte å strikke den på når jeg skal begynn. Tilbake til halsen, den ser så go ut, hade kunnat tenkt meg en sånn og. Huff, nå begynner min liste å bli lang.
Kjempefin blogg du har med mye inspirerende bilder og tekst. Jeg kommer og fortsette å besøk deg her.
Ønsker deg en fortsatt fin søndag!
Pernilla

Tilla sa...

Nydelig! Elsker denne fargen!

Hobbymegher sa...

Utrolig flott i denne fargen!

Nydelig!!!

Monstermønster sa...

Veldig stilig versjon! Og godt å se en varm farge til vinterklær, jeg har altfor mye svart i vinterjakker, og synes jo knapt i mørket, det er tid for sterke farger i tilbehøret, kjenner jeg!

Marte sa...

Denne var veldig fin, og kreativt laget :) Fin farge som jeg skulle ønske jeg kunne bruke, men må bare innse at sennepsgult aldri vil bli "min" farge annet enn på strømper... :)

Anonym sa...

Lekkert og kreativt! Supre firkanttøfler også, takk for oppskrift!

strikkelisa sa...

Så mange fine kommentarer! Gøy!
Jeg har en ny hals på pinnene nå. I en nesten like fin farge. ;)

Miriam sa...

Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken!

Så lurt å tove en slik hals da, kan tenke meg at den er myk og varm! :)

Kristín Hrund sa...

I love this colour too... just finished a shawl (springtime bandit) with the same colour (icelandic kambgarn from istex)for a friend as a christmas-present.

Blåbærlina sa...

Nydelig hals, takk for at du deler den med resten av verden :)
må nok prøve en sånn, lett å starte et slikt prosjekt i allfall... Så fine bilder du har også!

Blåbærlina sa...

Nå har jeg faktisk strikket hals, laget innlegg og linket til deg. Håper det var ok :O)
halsen ble så fiiin!
Klem fra Nina

Ellastrikk sa...

Hei!
Bestilte nylig garn fra Tines. Håpet å få samme farge som du har brukt, men fikk en mørkere oransje. Husker du hvilket nummer det var på din?

strikkelisa sa...

LA: Jeg kommer meg ikke inn på kontoen din, så jeg svarer her.
Håper du ser det. :)
Dessverre stod det ingenting om hva fargen heter på magebeltet. Vanligvis er jeg nøye med å føre opp all slik info i både blogginnlegg og på Ravelry.
Ha en deilig lørdag!

Anonym sa...

Tusen takk for svar! Jeg er en ganske fersk blogger og har visst glemt å krysse av på noe, men nå tror jeg det skal gå an å komme inn på profilen min :)
Da håper jeg på å få riktig oransje i neste pakke fra Tines. Flott hals! Har allerede laget en i lilla og bruker den hver dag.
Ha en fin dag! :)